About author

Hi, assalamualaikum. Thanks for visitting, do follow this blog. You can contact me at fatiniirdina@gmail.com Much love, Fatini.

Think First

Hi assalamualaikum.

Harini aku terfikir nak update pasal satu perkara ni. Pasal apa? Refer tajuk kat atas. *wink*

Kalau korang sedar lah, kenapa sekarang banyaknya tersebar fitnah/mesej palsu kat media sosial? Haaaa because this kind of attitude - tak fikir dulu and terus share.

Gais please please and please aku mohon sangat sangat, sebelum kita nak share something tu, fikir banyak kali dulu, whether benda tu betul ke tak.

Tak kira lah mesej tentang agama ke, politik ke, artis ke.... fikir dulu benda tu baik ke tak, sahih ke tak okay.

And if pasal ilmu agama pulak, ye betul share ilmu tu tersangat sangatlah bagus. Tapi sebelum nak share tu, make sure ilmu yang kita nak share tu tak menyeleweng. Boleh refer dulu kat orang yang lagi arif.


Tu situasi pertama.

Okay next, yang ni yang baru je tadi aku tengok.

Orang tu tak paham maksud ayat tu, tapi main guna je perkataan letak kat caption.

Allahu benda ni tersangat sangat lah bahaya. Terutama lirik-lirik lagu yang diletakkan kat caption tu. Make sure paham dulu maksud ayat tu, then kalau sesuai suka hati lah nak letak ke tak. Tapi kalau lirik tu membawa maksud yang tak baik, or lucah.....Allahu that's why think first okay?

Kita hidup di zaman di mana semua benda ada kat hujung jari je. Semua benda boleh tahu dengan satu klik je. Tapi tulah, setiap perkara and pro and cont. Make sure kita pandai jaga diri. Insya Allah boleh. Bukan ape. Zaman ni penuh dengan fitnah. Tiap hari ada je benda buruk yang berlaku kat dunia sekarang ni. So as a protection, mintak lah doa dengan Allah agar dijauhkan daripada segala fitnah, terutama fitnah Dajjal yang akan muncul one day.

Okay tu je kot. Harini dah masuk 18 Ramadhan. Ayuh gandakan amalan kita menjelang 10 Ramadhan terakhir. Sebab kita pun tak tahu samada sempat lagi ke nak jumpa next Ramadhan. So dengan sisa waktu yang masih ada ni, jomlah sama sama kita manfaatkan sepenuhnya dengan amalan amalan kebajikan. InsyaAllah.

Lastly, I would like to know your opinion/comment regarding this matter? Can I? Hehe thank you so much.

8 comments:

  1. setiap apa yang kita nak tulis..kita harus fikir dulu..lihat kebaikan dan keburukannya kepada org lain dan juga diri sendiri..

    ReplyDelete
  2. Betul tu fatini. Akak setuju. Akak tengok apa-apa je update kat facebook. Gaduh update, sedih pun update. Bagi akak la orang macam ni sebenarnya nak mintak perhatian je. Kita tak salah nak update apa sekalipun, tapi kena tengok tu masa dan tempat. Silap haribulan boleh berbalah nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul!! orang nowadays macam dah tak malu nak share apa2 je kat medsoc kan... diorang tak fikir pun apa akibatnya

      Delete
  3. Agree, and I haven't share anything that I am not sure with. Nice entry btw.

    ReplyDelete
  4. setuju! kekadang kita seronok share itu ini dekat social media tanpa fikir baik dan buruknya. sekarang ni di sebabkan perkara kecil pun sampai bawak bergaduh dekat social media.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannn......org sekarang jenis yg suka attention, huhu :'(

      Delete